Sfaturi de la autori celebri

Faptul ca am ajuns sa imi expun o parte din suflet si o parte din problemele cotidiene aici cu voi, nu mai este de multa vreme o surpriza.Tocmai din acest motiv, m-am gandit ca as putea la fel de bine sa va impartasesc si o serie de invataminte preluate din cartile mele preferate.

Acum cativa ani am inceput sa tin o agenda alaturi de mine, iar atunci cand citeam cate o carte si pe parcurs intalneam cate un citat care sa imi faca sufletul sa imi tremure de placere, il notam repejor in respectiva agenda. De cele mai multe ori, am ajuns sa notez citatele care se nimereau perfect cu starea mea de spirit de la momentul respectiv.

Astfel ca, in timp ce ma gandeam la tema de dezbatut pentru azi, mi-am amintit de agenda mea roz cu citate si am inceput sa o rasfoiesc.

Oscar Wilde, mi-a spus la un moment dat ca “Fiecare impuls pe care ne straduim sa-l inabusim clocoteste in mintea noastra si ne otraveste.” (Portretul lui Dorian Gray, Oscar Wilde) Am inteles atunci ca cea mai buna varianta a mea este cea care este sincera, care nu disimuleaza si nu ascunde adevarul. Nu am vrut sa imi provoc singura greutati, astfel ca nu mi-am ocupat mintea cu ganduri care ar putea sa ma otraveasca. In loc sa imi inabus dorintele, am preferat fie sa le dau curs, pe cat posibil, fie sa gasesc o cale de mijloc. Evident, nu putem evita la nesfarsit greutatile si nici nu putem sa ne satisfacem la infinit toate dorintele, dar macar sa incercam sa ajungem la un compromis.

Celebrul Moliere mi-a transmis prin vocea personajelor sale din romamul Tartuffe ca “oamenii ca noi ard cu un foc discret care intotdeauna pastreaza un secret. Grija pe care o avem pentru renumele nostru raspunde de toate pentru femeia iubita si in noi se gaseste, daca ni se accepta inima, dragostea fara scandal si placerea fara teama.”( Tartuffe, Moliere). Oricine este capabil sa daruiasca si sa primeasca iubire. Important este sa stim acest lucru. La fel de important este sa nu ne lasam orbiti de aparente si sa gasim acea persoana potrivita pe care o accepta si sufletul si mintea, in acelasi timp.

Pe propria piele am invatat ca “Tineretea e o trufie, rareori o valoare”. (Cel mai iubit dintre pamanteni, Marin Preda). Cele mai importante lucruri in viata au nevoie de timp si rabdare pentru a se implini in adevaratul sens al cuvantului. Nu inseamna ca daca esti tanar, atunci toata lumea e a ta. Tot timpul te vei lovi de “pragul de sus” daca nu stii sa iti apreciezi corect punctele forte si pe cele slabe. Trebuie sa fim realisti si sa stim ca lumea nu ne apartine, ci noi apartinem lumii.

Din romanul “O inima curata” a lui Romano Battaglia am extras  un paragraf care mi-a taiat rasuflarea si care nu mai are nevoie de comentarii ulterioare: “Aminteste-ti mereu sa faci chiar si din absurd un posibil sens al vietii tale. Sfideaza din rasputeri umbrele care incearca sa te doboare. Instinctul de supravietuire trebuie sa il cauti in tine insuti. Chiar daca ceea ce poti face este numai o picatura mica din mare, ea este tocmai cea care da o semnificatie existentei tale: farama pe care ai salvat-o.” (O inima curata, Romano Battaglia)

Numele acestor autori nu ne este cunoscut din intamplare. Faima lor nu a aparut in urma unor fapte mondene. Celebritatea mondiala li se cuvine pentru ca au stiut sa ne transmita prin cuvinte niste sentimente pe care noi, oamenii simpli,  am putut doar sa le simtim.  Vorbele spuse prin intermediul personajelor ne sunt atat de familiare, de parca le auzim de la parintii nostri. Ele evoca fapte omenesti, fapte care pot fi simtite si traite de fiecare dintre noi, dar pe care nu oricine le poate transpune in propozitii, frazem paragrafe si in final romane. Spun si sustin faptul ca cititul ofera o educatie pe care putini dascali ne-o poate oferi.